mei 2014

Bas Eickhout (GroenLinks) roept Shell op de banden met Poetin te verbreken

Vanochtend voert GroenLinks actie bij de aandeelhoudersvergadering van Shell. Bas Eickhout, lijsttrekker van GroenLinks bij de Europese Verkiezingen: "Koninklijke Shell lijkt blind voor mensenrechtenschendingen in Rusland en voor de desastreuze gevolgen voor het milieu." Eickhout is met enige tientallen GroenLinksers aanwezig voor het Circustheater, waar de aandeelhoudersvergadering wordt gehouden.

Campagne-weekend GroenLinks

GroenLinks-lijsttrekker Bas Eickhout geeft zaterdag 17 mei verschillende Europalanen een make-over. De Europalanen, -straten en -pleinen zijn in Nederland vaak afgelegen grijze plekken; tekenend voor het debat over Europa en de Europese verkiezingscampagne. Welke keuzes er op 22 mei voorliggen blijft in mist gehuld. Volgens de VVD gaan de verkiezingen niet eens over Europa, D66 wil vooruit maar doet een stap opzij en de PvdA presenteert mooie plannen in Brussel, maar stemt in de Tweede Kamer vervolgens tegen.

GroenLinks roept partijen op tot stembusakkoord eerlijke belastingen

GroenLinks-lijsttrekker Bas Eickhout roept zijn collega-lijsttrekkers op om zich achter een stembusakkoord te scharen voor eerlijke belasting voor bedrijven. Grote bedrijven dragen nu te weinig bij aan de belastinginkomsten en daardoor zijn werknemers en werklozen de klos, vindt Eickhout. Belastingontwijking en belastingconcurrentie zijn de afgelopen jaren eindelijk op de Europese politieke agenda beland, maar de meest dringende maatregelen zijn nog altijd niet genomen.

GroenLinks: Terug naar de gulden is terug naar af

AMSTERDAM, 12 mei 2014 - Geert Wilders misleidt de kiezer. Dat stelt GroenLinksfractievoorzitter Bram van Ojik in reactie op de campagnestart van Wilders. “Met zijn pleidooi voor de gulden bewijst Wilders opnieuw dat hij in zijn eigen wereldje leeft. Daar heeft hij dan nu ook zijn eigen monopolygeld voor. Maar Wilders weet natuurlijk heel goed dat terug naar de gulden, terug naar af betekent. Het zou ten koste gaan van economische groei, banen en welvaart”, aldus Van Ojik.

De Europese campagne van GroenLinks

De campagne van GroenLinks voor de Europese verkiezingen is op stoom. Dit weekend zijn er verschillende activieiten met partijleider Bram van Ojik en lijsttrekker Bas Eickhout:

GroenLinks komt in actie voor schone lucht

Amsterdam, 9 mei 2014 - GroenLinks voert aanstaande zaterdag in heel Nederland actie voor schone lucht. Lucht trekt zich niets aan van grenzen. Wat in het Ruhrgebied of in Groot-Brittannië uit de schoorsteen komt, trekt ook over Nederland. GroenLinks wil dat de Europese norm voor luchtkwaliteit veel strenger wordt, want de mensen hebben recht op schone lucht. Voor Nederland is dat hard nodig omdat we niet voldoen aan de norm die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) verantwoord is.

Europese EnergieUnie: “Andere partijen hebben mooie praatjes, wij maken de concrete keuzes”

“Het is tijd voor de Groene Europese EnergieUnie.” Dat stelt Bas Eickhout, de lijsttrekker van GroenLinks voor de Europese verkiezingen. Hij presenteert een uitgewerkt voorstel om de Europese Unie onafhankelijk te maken van de import van energie. Eickhout formuleert samen met GroenLinks-leider Bram van Ojik vier harde keuzes die de EU moet maken voor energie-onafhankelijkheid.

GroenLinks start Europese campagne op drielandenpunt

GroenLinks start 3 mei, aanstaande zaterdag, de Europese campagne op het drielandenpunt in Vaals. Bas Eickhout, Europees lijsttrekker voor GroenLinks, geeft samen met zijn collega's van de Groene partijen uit België en Duitsland de aftrap voor de Europese verkiezingscampagne.

Eickhout: “Banken en vervuilde rivieren trekken zich niets aan van landsgrenzen en een goed klimaatbeleid slaagt alleen als andere Europese landen ook meedoen. Daarom werkt GroenLinks samen met de andere Europese Groene partijen aan een sterker Europa.”