oktober 2014

Eurotop toont gebrek aan leiderschap op klimaatbeleid

BRUSSEL,  23 oktober - GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout is verbijsterd over het gebrek aan leiderschap binnen de Europese Raad om te komen tot een besluit over klimaatbeleid waar internationaal mee voor de dag te komen is. De 28 regeringsleiders slaagden er volgens Eickhout in alle ambitie die nog in het reeds verzwakte voorstel zat, verder te verlagen. De Raad is geëindigd in een cadeautjescircus waaronder het gratis laten vervuilen door elektriciteitscentrales tot 2030.

GroenLinks geeft geen steun aan nieuwe Europese Commissie

Straatsburg, 22 oktober 2014 - "Juncker kiest eenzijdig voor een ouderwets Europa van liberalisering, handel en interne markt en toont geen ambitie op sociaal en milieugebied." Dat stelt Bas Eickhout, delegatieleider van GroenLinks in het Europarlement, na de hoorzittingen met het team eurocommissarissen dat Juncker heeft geformeerd. De Europese Groenen stemmen vandaag tegen de nieuwe Europese Commissie.

GroenLinks laakt deal Europese Commissie

BRUSSEL, 8 oktober – “Wat een stap voorwaarts in de Europese democratie moest worden, dreigt ordinair handjeklap te worden.” Dat concludeert GroenLinks-delegatieleider Bas Eickhout na het bekend worden van de deal tussen sociaaldemocraten en christendemocraten in het Europees Parlement. Weliswaar werd een Sloveense liberaal weggestuurd, maar laten de twee partijen verder alle eurocommissarissen zitten, ondanks breed gedeelde kritiek. Timmermans zal naar verluid nog een thema bij zijn portefeuille krijgen: duurzaamheid. Er is echter geen enkele duidelijkheid over wat dit betekent.