februari 2015

Europese Commissie presenteert roadmap klimaattop Parijs; ambitieniveau moet omhoog

BRUSSEL, 26 februari - De Europese Commissie presenteerde woensdag haar plannen voor de strijd tegen klimaatverandering na 2020. De lancering van deze roadmap is een belangrijke stap naar de internationale klimaattop in Parijs aan het eind van dit jaar. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout is blij dat Europa nu al werkt aan een strategie voor de klimaatonderhandelingen, al moet het ambitieniveau nog flink opgekrikt worden.

Europese Energie-unie: mooie woorden verbloemen teleurstellende inhoud

BRUSSEL, 25 februari 2015 - Vandaag heeft de Europese Commissie haar plannen rondom de creatie van een interne Europese energiemarkt gepresenteerd. De zogeheten 'energie-unie' moet Europa minder afhankelijk maken van buitenlandse energiebronnen en tegelijkertijd CO2-uitstoot terugdringen. Het voorstel begint met visionaire woorden, maar biedt weinig nieuws. Bas Eickhout: "De retoriek klinkt als wereldvrede, daar kan niemand tegen zijn. Maar blijft het bij retoriek, de energie-unie wijkt niets af van het magere beleid dat we nu al hebben."

Europees Parlement steunt aanpak foute biobrandstoffen

BRUSSEL, 24 februari 2015 - De milieucommissie van het Europees parlement kiest voor een stevige aanpak van de schadelijke bijeffecten van biobrandstoffen. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout, namens de Europese Groenen woordvoerder op dit dossier, is optimistisch over de uitkomst. “We kunnen nu aan de slag om ervoor te zorgen dat er geen voedsel meer in de brandstoftank verdwijnt. De eerste slag is gewonnen.”

Europees Parlement onderzoekt LuxLeaks

STRAATSBURG, 12 februari - Een meerderheid van het Europees Parlement heeft ingestemd met het mandaat van de Groene fractie voor een speciale commissie die onderzoek gaat doen naar belastingontwijking in de Europese Unie. Deze commissie kan druk zetten op de Commissie-Juncker en op de EU-landen om meer werk te maken van een rechtvaardig Europees belastingbeleid.

Niet wachten op Juncker met verplichte transparantie belastingafdracht multinationals

STRAATSBURG, 12 februari - De Groene fractie in het Europees Parlement wil vaart maken met de aanpak van belastingontwijking. Na het Luxleaks-schandaal kondigde de Europese Commissie nieuwe voorstellen aan, maar die zijn deels al te realiseren door wetgeving die nu wordt besproken aan te passen.

Europarlement steunt voorstel Groenen voor oorsprong vlees op voedseletiketten

STRAATSBURG, 11 februari - Op initiatief van de Groenen wil het Europarlement dat op de etiketten van voedsel waar vlees in verwerkt zit, vermeld wordt waar dat vlees vandaan komt. Ondanks grote tegenwerking van de christendemocraten en de voedingsindustrie zelf, steunt een meerderheid van het Europarlement het voorstel van de Britse Groene Europarlementariër Keith Taylor in de strijd tegen voedselfraude.

Fractievoorzitters Europarlement kiezen op aandringen van Europese Groenen voor tijdelijke commissie belastingontwijking

BRUSSEL, 5 februari - De fractievoorzitters van het Europees Parlement hebben vandaag besloten om een tijdelijke commissie op te richten die onderzoek gaat doen naar belastingontwijking in de Europese Unie. De speciale commissie, die er komt na lang aandringen van GroenLinks, kan druk zetten op de Commissie-Juncker en de EU-landen om meer werk te maken van een rechtvaardig Europees belastingbeleid.