januari 2018

Europarlement gaat onderzoek doen naar goedkeuring glyfosaat

STRAATSBURG, 18 januari - Het Europees Parlement stelt een bijzondere commissie in om onderzoek te doen naar de goedkeuringsprocedure van glyfosaat en andere pesticiden. Het voorstel van de Europese Groenen voor de commissie krijgt steun van alle fractievoorzitters, tot tevredenheid van GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Europarlement scherpt EU-energiebeleid aan

STRAATSBURG, 17 januari - Vandaag bepaalde het Europees Parlement haar visie op het Europees Energiebeleid. De drie stukken wetgeving vormen de ruggengraat van de Europese Energie Unie en legt het Europese beleid op energiebesparing en duurzame energie tot 2030 vast.

EU richt de pijlen op plasticverspilling

STRAATSBURG, 16 januari - De Europese Commissie heeft vandaag een eerste stap gezet om de plastic soep tegen te gaan. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout is positief over de plannen van Timmermans: “Er komt steeds meer plastic in de zee en in onze voedselketen. Door verspilling tegen te gaan kan ook de stijgende vraag naar olie voor de productie van plastic worden verminderd.”

Europarlement wil verbod op pulsvisserij

STRAATSBURG, 16 januari - “Nederland heeft zijn hand overspeeld.” Dat concludeert GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming over nieuwe technieken in de Europese Visserij. Het Europees Parlement pleit voor een verbod op pulsvissen bij de onderhandelingen met lidstaten. Dit is tegen het zere been van Nederland dat zwaar investeerde in deze vorm van vissen.

Plastic-strategie Europese Commissie: wat te verwachten?

Deze week publiceert de Europese Commissie haar plastic-strategie. Wat staat er, naar verwachting, in die strategie? En waar op te letten bij het beoordelen ervan?

Persbriefing: Europees Parlement besluit over toekomst EU-energiebeleid; strijd om bio-energie

Woensdag 17 janauri stemt het voltallige Europese Parlement in Straatsburg over drie stukken wetgeving die de ruggengraat van de Europese Energie Unie moeten vormen en die het Europese beleid op energiebesparing en duurzame energie tot 2030 vastlegt. Bas Eickhout is rapporteur op een van de onderdelen van dit dossier waarvoor liefst 120 lobbyisten in Brussel rondlopen om zijn voorstellen te dwarsbomen.

Van Artikel 50 tot Zetelverdeling: GroenLinks legt Europese beleidstaal uit in EuroABC

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout presenteerde maandag bij De Nieuws BV op Radio 1 het boekje EuroABC: Van Artikel 50 tot Zetelverdeling. Het boekje verzamelt termen en afkortingen die je kunt tegenkomen in de de Brusselse Bubbel.