Europese burgers blijven na dieselgate in vieze lucht zitten

BRUSSEL, 7 februari - “Het is een schandaal dat mensen in steden drieënhalf jaar na het ontdekken van dieselgate nog steeds leiden onder slechte luchtkwaliteit. Alhoewel steden proberen met dieselverboden of snelheidslimieten de schade te beperken, wordt er op Europees en nationaal niveau te weinig actie ondernomen om dit aan te pakken.

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout reageert op een rapport van de Europese Rekenkamer dat het handelen van de Europese Unie na dieselgate onderzocht: “Het rapport geeft aan dat het nog jaren kan duren voordat de luchtkwaliteit in de steden zal verbeteren, omdat er nog zoveel vervuilende voertuigen op de weg zijn. Ook al zijn er al tien miljoen auto’s teruggeroepen voor een update, de impact op de luchtkwaliteit lijkt klein”, concludeert Eickhout.

"Dieselgate is ongetwijfeld een van de grootste industriële en gezondheidsschandalen van de afgelopen tien jaar", zegt Eickhout. De EU-regeringen, en vooral de Duitse regering, zouden ook moeten onderhandelen over EU-wijde rechtzaken voor schadevergoedingen, een Europese class action. "De kopers van vieze dieselauto's hebben recht op compensatie.”

Eickhout: “Terwijl autofabrikanten zich in heel Europa organiseren om hun kosten op arbeid en belasting zo laag mogelijk te houden, is er het burgers nog steeds moeilijk om zich Europees te organiseren wanneer ze de dupe zijn van fraude. Die scheve verhoudingen moeten we aanpakken.”

Neem contact op met onze persvoorlichter: 
Neem voor meer info contact op met de persvoorlichter van GroenLinks Europa: Nanda Troost
Telefoon:
+31 627 015 080 (NL) of +32 228 38365 (B)
E-mail: nanda.troost@europarl.europa.eu Extra persinformatie staat op de website van het Mediacentrum van GroenLinks Europa.
TwitterFacebook
http://groen.li/pb1636

Persberichten

Op deze website staan alleen de persberichten van GroenLinks Europa.

Ga naar de volledige website van GroenLinks Europa.