Na auto’s ook CO2-uitstootnormen voor zware vrachtwagens

STRAATSBURG, 18 april - De CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens en andere zware bedrijfswagens moet omlaag. Tegen 2025 met 15 procent, en tegen 2030 moet de CO2-uitstoot zware vrachtwagens 30 procent minder zijn ten opzichte van 2019. Donderdag stemde een overweldigende meerderheid van het Europees Parlement in met deze eerste CO2-emissienormen voor vrachtwagens en andere zware vrachtvoertuigen.
 
Het Europees Parlement voert vanaf 2025 ook een prikkel in van 2% voor nul- en lage-emissievoertuigen. Doel is hiermee fabrikanten te stimuleren te investeren in alternatieven voor vervuilende verbrandingsmotoren. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Stimulansen voor de productie van emissiearme en emissievrije voertuigen moeten de Europese auto-industrie ertoe aanzetten om wereldwijd koploper te worden op het gebied van klimaatvriendelijke technologie."
 
Vrachtwagens en andere zware voertuigen zijn goed voor 25 procent van de totale CO2 -uitstoot in het wegverkeer. "Het werd hoog tijd dat er - net als in andere werelddelen - CO2-standaarden voor zwaar vrachtverkeer werden ingevoerd. Vrachtwagens vormen een belangrijk aandeel van het totale wegverkeer. Deze CO2-normen zullen daarom zeker bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering”, aldus Eickhout.
 
Het voorstel waarover donderdag werd gestemd was het resultaat van onderhandelingen tussen de Europese Commissie, EU-ministers en het Europees Parlement.

Neem contact op met onze persvoorlichter: 
Neem voor meer info contact op met de persvoorlichter van GroenLinks Europa: Nanda Troost
Telefoon:
+31 627 015 080 (NL) of +32 228 38365 (B)
E-mail: nanda.troost@europarl.europa.eu Extra persinformatie staat op de website van het Mediacentrum van GroenLinks Europa.
TwitterFacebook
http://groen.li/pb1694

Persberichten

Op deze website staan alleen de persberichten van GroenLinks Europa.

Ga naar de volledige website van GroenLinks Europa.