September 2014

Briefing: Eickhout maakt bezwaar tegen gratis uitdelen van 5 mrd euro aan uitstootrechten

Volgende week stemt de milieucommissie van het Europarlement over een voorstel van GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout om carbon leakage (ter waarde van vijf miljard euro) te stoppen. In deze briefing staat verdere uitleg over het Europese emissiehandelssysteem en het risico van het CO2-lek.

Wat is het probleem?

Europarlement steunt GroenLinks in verzet tegen Russische gaspijp

STRAATSBURG, 18 september 2014 - South Stream moet niet worden aangelegd, vindt het Europees Parlement. Op voorstel van GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout riep het parlement vandaag de EU-landen op om niet langer mee te werken aan deze nieuwe Russische gaspijpleiding. GroenLinks is verheugd over deze keuze voor energiezekerheid en hoopt dat het Nederlands kabinet nu ook haar steun voor South Stream intrekt.

TTIP: Poging van Europese Commissie om burgers uit te sluiten onbegrijpelijk

BRUSSEL, 11 september 2014 - De Europese Commissie maakte donderdag bekend dat het een Europees burgerinitiatief over TTIP, het vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS, niet accepteert. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout vindt dit besluit om bezorgde burgers buiten te sluiten van het politieke proces onbegrijpelijk. Hij roept de nieuwe Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker dan ook op om deze beslissing terug te draaien.

GroenLinks: Sterkere Europese Commissie vraagt sterkere democratische controle

BRUSSEL, 10 september 2014 - Vandaag presenteerde Juncker zijn voorstel voor de nieuwe Europese Commissie. Volgens GroenLinks-delegatieleider Bas Eickhout maakt het voorstel duidelijk dat de Europese Commissie geen ambtenarenapparaat is, maar een politieke 'regering' van de EU. Eickhout juicht deze ontwikkeling toe omdat steeds meer grote uitdagingen een sterkere EU vraagt. GroenLinks steunde daarom ook de procedure van Spitzenkandidaten, zodat de Europese verkiezingen invloed hebben op wie de voorzitter van de Europese commissie wordt.