March 2018

BRUSSEL, 21 maart - Als het aan het Europees Parlement ligt, zullen internationale pijpleidingen vanuit derde landen die op EU-grondgebied liggen,  voortaan voldoen aan Europese wetgeving. Vandaag werd het voorstel van de Europese Commissie om het bereik van de Aardgasrichtlijn verder uit te breiden, omarmt en aangescherpt door het Europarlement. De aanpassing van de wetgeving zorgt ervoor dat alle pijpleidingen binnen de EU aan dezelfde spelregels gaan voldoen. Eickhout: “Voor gaspijpleidingen die volledig in de EU liggen gelden strikte eisen.

BRUSSEL, 20 maart - De Raad van Ministers heeft de Europese Commissie vandaag een mandaat gegeven om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de lidstaten hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

STRAATSBURG, 15 maart - Het Europees Parlement wil één Europees systeem voor de winstbelasting van bedrijven, zodat multinationals niet langer met belasting kunnen ontwijken door hun winsten kunstmatig te verschuiven tussen EU-landen. Vandaag scherpt het Europarlement de voorstellen voor een Europese grondslag voor de winstbelasting van bedrijven aan (de zogenaamde CC(C)TB). GroenLinks steunt het voorstel en wil dat de EU-landen vaart maken met deze cruciale wet.

STRAATSBURG, 14 maart - “Waar Rutte alleen maar inzet op minder geld, kiest het Europarlement vooral voor behoud van de grote fondsen. Als deze wensen samenkomen, dreigt wederom niets terecht te komen van de hoognodige modernisering van de Europese begroting. Zo creëren we samen een nederlaag voor het draagvlak voor Europa”, dat stelt Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming in het Europees Parlement over hoe de kaders van de Europese begroting 2020-2027 eruit moeten gaan zien.

STRAATSBURG, 14 maart - Vandaag stemt het Europees Parlement over het voorstel van de Europese Groenen om de zogeheten Europese lijst met 'projecten van gemeenschappelijk belang' voor energie-infrastructuur te verwerpen. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Deze lijst zet de deur wagenwijd open voor miljardensubsidies voor gasinfrastructuur. Dat terwijl we al een kolossale overcapaciteit hebben, en juist van het gas af moeten.”

BRUSSEL, 12 maart - Na de schandalen over de uitstoot van stikstof met sjoemelsoftware doken de Groenen in het Europarlement in een andere schadelijke stof die uit de uitlaat van een auto komt: CO2. Want ook hier is het verschil tussen laboratorium en werkelijkheid groot. Niet zozeer door frauduleuze software, maar wel doordat laboratorium en werkelijkheid nogal ver uit elkaar staan.

BRUSSEL, 1 maart - Als het aan het Europarlement ligt, komt er een verbod op neonicotinoïden en andere 'systemische' pesticiden die schadelijk zijn voor bijen. Het Europees Parlement stemt donderdagmiddag over de oproep, maar het voorstel heeft nu al de steun van alle grote fracties. Volgens Europarlementariër Bas Eickhout is er een omslag gaande: “Ook conservatieve partijen beginnen zich steeds meer tegen dit 'bijengif' te keren. En dat is hoog tijd; volgende maand komt de Europese Commissie met een nieuw wetsvoorstel.”