Collectieve schadevergoedingsacties: Europese Commissie versterkt positie consumenten

BRUSSEL, 11 april - Een jarenlange eis van progressieve politieke partijen en consumentenorganisaties wordt ingewilligd: de Europese Commissie presenteerde woensdag een wetsvoorstel voor collectieve schadevergoedingsacties voor consumenten. Hiermee kunnen onder andere consumentenbonden namens een grote groep consumenten naar de rechter stappen als een bedrijf zich niet aan de wet heeft gehouden.

Eickhout: “Voorbeelden zoals Dieselgate, vluchtannuleringen door Ryanair en misbruik met Facebook-gegevens laten duidelijk zien hoe hard het nodig is om de positie van consumenten te versterken tegenover bedrijven die zich misdragen. Deze wet zou het eenvoudiger maken voor gedupeerden om hun recht te halen.”

Bij een overtreding van een bedrijf gaan hebben de meeste individuele consumenten niet de middelen om naar de rechter te stappen. Een gezamenlijke claim lost dit probleem op. Het wetsvoorstel van de Europese Commissie voorziet dat ieder land organisaties moet benoemen die namens groepen benadeelde consumenten naar de rechter kunnen stappen. Landen moeten deze organisaties van elkaar erkennen zodat consumenten ook over de grens hun recht kunnen halen.

De Commissie stelt ook strengere regels voor om online marktplaatsen en zoekresultaten transparanter te maken. Ook wil de Commissie hogere straffen voor het schenden van consumentenrechten.

Het voorstel wordt nu in behandeling genomen door de Raad van Ministers en Europees Parlement. “Dit is een stevig signaal aan bedrijven om consumentenrechten serieus te gaan nemen. Veel lidstaten waren tot nu toe weinig enthousiast. Het is nu aan hen om te laten zien hoe de EU van grote meerwaarde kan zijn voor consumenten", aldus Eickhout.

Neem voor meer informatie of interviewverzoeken contact op met Lowie Kok, persvoorlichter GroenLinks Europa
Telefoon: +31 634 930 173
E-mail: lowie.kok@ep.europa.eu

Kijk voor extra informatie ook op het Mediacentrum van GroenLinks Europa.
Socials:

Deel dit bericht

TwitterFacebook