Internationale luchtvaartsector krijgt langer vrijbrief om te vervuilen

Brussel, 30 januari 2014 - Het plan om alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit Europa voor hun vervuiling te laten betalen is voor de komende jaren van de baan. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout vindt het absurd dat Europa de luchtvaartsector de hand boven het hoofd houdt en zo het principe dat de vervuiler betaalt aan de kant schuift. De milieucommissie van het Europarlement schaarde zich achter het voorstel om de luchtvaartsector alleen te laten betalen voor de CO2-uitstoot boven het Europees luchtruim.
 
Eickhout: "Nu blijven we de oneerlijke concurrentie in stand houden, waardoor de vervuilendste manier van transport, de luchtvaart, nog steeds veel goedkoper is dan andere vervoersmiddelen. Dat is precies het omgekeerde van wat we willen bereiken."

Meer dan tienduizend energiecentrales en industriële installaties moeten rechten kopen om CO2 te mogen uitstoten, maar internationale vluchten worden grotendeels van deze plicht vrijgesteld. Op vliegtickets of de kerosine in vliegtuigen wordt momenteel ook geen belasting geheven.

Vanaf vorig jaar moesten eigenlijk alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit een Europese luchthaven betalen voor hun CO2-uitstoot. Deze maatregel wordt nu onder druk van Rusland, de Verenigde Staten en China ingetrokken tot in ieder geval 2016 als het aan het Europarlement ligt. Lidstaten waaronder Nederland zien helemaal niets in de maatregel om ook vluchten uit bijvoorbeeld China te laten betalen voor de vervuiling boven het Europees luchtruim.

Eickhout wil dat er een internationale oplossing komt om de vervuiling van vliegtuigen aan te pakken, maar snapt niet waarom Europese landen treuzelen met invoering van eigen beleid. "Europa is een economische grootmacht maar een politieke dwerg en geeft met knikkende knieën toe aan de druk van China en de VS, terwijl de EU met rechte rug de internationale onderhandelingen had moeten leiden. We weten allemaal dat uitstel leidt tot afstel. Ondertussen neemt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartsector met zevenhonderd procent toe."

De milieucommissie van het Europarlement wil dat alle vluchten die landen in of vertrekken uit Europa betalen voor hun CO2-uitstoot boven het Europees luchtruim. Oók vluchten uit de Verenigde Staten, Rusland of India. Europese landen, waaronder Nederland, willen het voorstel nog verder uitkleden en alleen vluchten binnen de EU verplichten (voor een paar cent per enkeltje) CO2-rechten kopen. Volgens Eickhout is het helder dat Nederland haar oren volledig laat hangen naar de wensen van KLM.

Neem voor meer informatie of interviewverzoeken contact op met Lowie Kok, persvoorlichter GroenLinks Europa
Telefoon: +31 634 930 173
E-mail: lowie.kok@ep.europa.eu

Kijk voor extra informatie ook op het Mediacentrum van GroenLinks Europa.
Webbericht op website GroenLinks Europa:

Deel dit bericht

TwitterFacebook