Nieuwe ontwikkelingen in Dieselgate

BRUSSEL, 1 september 2016 - Na eerdere beschuldigingen vanuit het Duitse Ministerie aan het adres van Fiat, meldt de Duitse krant Wirtschafswoche nieuwe ontwikkelingen. Het Duitse Transportministerie claimt dat ze nieuwe bewijzen vonden van sjoemelsoftware in Fiats, en stuurde een brief aan de Italiaanse overheid en aan de Europese Commissie met de vraag verdere stappen te ondernemen.

Bas Eickhout, coördinator voor de groene fractie in EMIS, de onderzoekscommissie in het Europees Parlement: “Het wordt duidelijk dat Volkswagen geen geïsoleerd geval is en dat sjoemelsoftware ook bij andere automerken lijkt voor te komen.” Dat dit soort zaken nu pas aan het licht komen verbaasd Eickhout niet: “Het laat zien dat de auto-industrie in Europa té nauw verweven is met hun Nationale overheid. Duitsland laat haar eigen auto´s toe, de Italianen doen hetzelfde. Onafhankelijke toezicht op de toelating van auto´s zou de oplossing zijn.”

Na eerdere berichten dat Frankrijk en Duitsland de eigen auto-industrie (Renault en Volkswagen) beschermen in nationale onderzoeken naar het Dieselschandaal, lijkt het voor Duitsland zaak dat niet alleen de naam Volkswagen blijft kleven aan deze zaak. Met een eigen onderzoek naar FIAT laat de minister in diplomatieke termen zien dat het FIAT Chrysler concern sjoemelsoftware gebruikt die ervoor zorgt dat binnen de testcyclus van een laboratorium de auto schoon is, maar daarbuiten tien tot 15 keer de norm overschrijdt. Eickhout: “Dit voorbeeld toont dat de auto-industrie willens en wetens de wet overtreedt. Het probleem zit niet alleen bij Volkswagen, maar is een wijdverspreid fenomeen.

De Commissie moet volgens Eickhout actie ondernemen en sancties opleggen aan landen die het probleem niet aanpakken. Hij heeft over deze kwestie schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie.

Neem voor meer informatie of interviewverzoeken contact op met Lowie Kok, persvoorlichter GroenLinks Europa
Telefoon: +31 634 930 173
E-mail: lowie.kok@ep.europa.eu

Kijk voor extra informatie ook op het Mediacentrum van GroenLinks Europa.

Deel dit bericht

TwitterFacebook